Tuesday, October 29, 2013

Blood

Hej hej.

Nu är jag inne på min andra praktikvecka och jag trivs jättebra! Har en supergullig handledare men henne börjar jag gå "på riktigt" med imorgon, har gått med tre olika undersköterskor innan :) Får tänka igenom lite vad jag får och inte får skriva eftersom jag skrivit på sektretess men det ska nog inte vara någon fara ;) Har fått se väldigt mycket de här dagarna och känner mig som ett litet barn som blir trött alldeles för fort pga alla nya intryck. Jag har i alla fall kommit fram till att jag gillar att jobba med patienter (ja det var väl tur Suzanna, du läser ju till sjuksköterska...) men jag var faktiskt lite tveksam tidigare. Har ju jobbat på äldreboende tidigare men där lär man känna de boende mer än korttidspatienter.
Så vad gör jag på dagarna då?
Än så länge har det som sagt varit mjukstart eftersom jag gått med uskor. Fast det beror på vad man menar med mjukstart, de gör ju väldigt mycket tungt jobb. Men jag får ta en massa prover såsom vitalparametrar (puls, blodtryck, kroppstemperatur, saturation mm), tömma katetrar och stomier, rengöra sår, hålla koll på nutritions- och vätskelistor, skriva journal och ta hand om basal hygien på de som behöver :) Har även testat en bladderscan och varit med vid flera EKGn.
Idag tog jag, Mathias och Anton blodprov på varandra på lunchrasten... Vi lyckades alla få ut blod men vi var väl lite nervösa, bättre att testa på varandra för första gången än på en patient^^

Där har ni även en sneakpeak på min halloweenkostym;) Satt o sydde på korset själv förut.

Nu på torsdag så har jag tenta i läkemedelsberäkning så jag varvar mellan praktik och att plugga matte. Det börjar lossa nu, var ett bra tag sen jag behövde räkna på det här viset men man känner sig väldigt smart när man får till det^^

Nu blir det visst lite Star Wars och vin!

No comments:

Post a Comment